تبلیغات
علوم تربیتی خوی - نقش خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
دانشگاه پیام نور خوی
تاریخ : چهارشنبه 1392/12/7
نویسنده : امیر Amir
باتوجه به اینکه اولین سال اجرای ساختار جدید آموزش و پرورش یعنی همان نظام6-3-3 که این روزها بر سر زبانها افتاده است بد نیست نگاهی گذرا به نقش خانواده در این سند بیندازیم تا بازدید کنندگان گرامی وبلاگ که اغلب خانواده های محترمی که برای تربیت صحیح دلبندان خود می کوشند هستند با آن اشنا شده و هر چه بهتر با مدرسه که محل تربیت کودک دلبندشان است همکاری نمایند.
سند تحول بنیادین در ابتدای فصل دوم خود اینگونه آورده است:
وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و
تربیت درهمه ساحتهای تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه
اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده ،نها دها وسازمانهای دولتی و غیر
دولتی است.
روشن است که نقش مشارکت خانواده در این بند جدی گرفته شده است چرا که هستند خانواده هایی که تمام بار تعلیم و تربیت فرزند را بر دوش مدرسه گذاشته و خود را جدا از مدرسه میدانند بارها و بارها از زبان برخی والدین گرامی شنیده ایم که هنگامی که از یک رفتار فرزند خود ناراحت می شوند میگویند "در مدرسه همین چیزها را به شما یاد میدهند که اینگونه شده اید" غافل از اینکه کودک تنها یک پنج روزش را در مدرسه میگذراند و باقی روز را در کنار خانواده است و این خانواده است که باید تکمیل کننده آموخته های تربیتی مدرسه باشد و این خانواده است که اموخته های کودک را در آزمایشگاه واقعی ان یعنی جامعه دیده و مورد ارزیابی قرار می دهد بدیهی است اگر خانواده ای رفتار کودک را در جامعه تا حد امکان به معلم فرزندش منعکس نماید معلم می تواند اثر تدریسش را مورد ارزیابی قرار داده و در تقویت نکات مثبت و حذف نکات منفی تدریس خود بکوشد.
سند تحول در فصل چهارم با عنوان "هدفهای کلان" در بند 5 اینگونه می گوید:
افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی بویژه خانواده درتعالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
در این بند تاکید ویژه بر مشارکت خانواده در تعالی نظام تعلیم و تربیت شده منظور از مشارکت را شاید عده ای همکاری مالی با مدرسه بدانند واضح است که این نظری اشتباه است چرا که تعلیم و تربیت همگانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی رایگان بوده و نیازی به مشارکت مالی خانواده نمی باشد حال هستند خانواده هایی که از تمکن مالی کافی برخوردارند و دوست دارند در امر تعلیم و تربیت فرزند خود مشارکت مالی نمایند که در جای خود کاری نیکو و خداپسندانه است ولی مشارکتی که در این بند قید شده مشارکت فکری و تعامل بین مدرسه و خانواده مد نظر تدوین کنندگان بوده امید است اولیای گرامی آینده سازان نظام در مشارکت فکری و معنوی خود با مدرسه کوتاهی نکرده و مربیان را در تربیت هر چه بهتر فرزندان این مرز و بوم یاری نمایند.
با نگاهی گذرا به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص می شود این سند 21 بار کلمه خانواده را درخود گنجانده است و خود دلیل روشنی بر اهمیت خانواده در سند تحول بنیادین است.
اگر علاقه مند به مطالعه سند تحول بنیادین هستید از لینک زیر آن را دانلود نموده و بیشتر با آن آشنا شوید.



موضوعات مرتبط: علوم تربیتی , علوم تربیتی خوی , دانشگاه پیام نور خوی , علوم تربیتی دانشگاه پیام نور خوی ,
برچسب‌ها: خانواده , تحول آموزش و پرورش , علوم تربیتی , دانشگاه پیام نور خوی , روانشناسی و علوم تربیتی , نقش خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
محسن احمدی سه شنبه 1392/12/27 22:29
باسلام باافتخارلینک شدیدبرای ترویج فرهنگ ایثاروشهادت ,تخصص توام با تعهددرمیان جوانان عزیزدانشگاهی ازمطالب سایت شهدای خوی نهایت بهره برداری رابه کاربندید برای شما آرزوی توفیق روزافزون ازدرگاه حضرت حق تبارک وتعالی مسئلت دارم.
محسن احمدی سه شنبه 1392/12/27 22:28
باسلام باافتخارلینک شدیدبرای ترویج فرهنگ ایثاروشهادت ,تخصص توام با تعهددرمیان جوانان عزیزدانشگاهی ازمطالب سایت شهدای خوی نهایت بهره برداری رابه کاربندید برای شما آرزوی توفیق روزافزون ازدرگاه حضرت حق تبارک وتعالی مسئلت دارم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین مطالب