تبلیغات
علوم تربیتی خوی - 10 اصل برای معلمان در کلاس
دانشگاه پیام نور خوی
تاریخ : پنجشنبه 1393/04/19
نویسنده : امیر Amir

نکاتی در مورد پرسش های کلاسی از دانش آموزان،

10 اصل برای معلمان در کلاس


1-احاطهء كامل معلم به موضوع درس خود – مهم ترین عامل موفقیت معلم این كه به تمامی جوانب موضوع مورد تدریس خود بطور كامل مسلط ودر درس خود صاحب نظر باشد .در صورتی كه معلم این شرط اساسی را دارا باشد  میتوان امیدواربود كه تمامی نقا ئص  دیگررا برطرف نماید و یك معلم نمونه گردد . اما در صورت فقدان یا نقصان این شرط اساسی به هیچ وجه نمی توان كار تعلیم را به سطح مطلوبی رسانید.لازم به تذكر است كه مطالعه كتابها  ومجلات ومطالب مختلف مربوط به درس وكمك گرفتن از معلمین با تجربه ای كه همان درس را قبلاتدریس كرده اند می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

2.طرح درس – یك طرح درس خوب و كامل میتواند موجب تفهیم كامل اساسی مطالب هرموضوع درسی باشد .نكاتی كه بایستی در طرح درس مورد توجه قرار گیرند عبارتند از : بیان ساده وروان و قابل فهم بودن برای همه دانش اموزان  اجرای خوب معلم ( از نظر تن صدا و شوخیهای میان درس) روشن بودن مطالب مهمتر معین بودن مطالبی كه باید حفظ شوند استفاده از مثالهای ساده و دارای وجه شبه قوی با موضوع درس . طرح درس باید طوری طراحی و اجراء شود كه كلیه شاگردان مطالب اساسی را فرا گیرند و بتوانند انها را بازگو كنند.

3.ایجاد تمركز حواس در كلاس ­  چنانچه دانش اموزان در سر كلاس تمركز حواس نداشته باشند نتیجه مورد نظر از درس گرفته نخواهد شد و مطالب بطور گسیخته در ذهن انان جای می گیرد .راههای ایجاد تمركز حواس بطورخلاصه عبارتند از:

·          جلوگیری از شلوغی كلاس وبه هم ریختگی كیف ها و كتابها

·          راه رفتن معلم در كلاس وگاهی وقت نشستن بین بچه ها

·          پرسیدن سئوالات كوتاه از شاگردان در وسط درس

·          ترغیب دانش اموزان به یادداشت برداشتن

·         تقسیم كردن نگاه بین كلیه دانش اموزان

·         ناتمام گذاشتن افعال بعضی از جملات و تكمیل انها توسط دانش اموزان.

4.اقناع همه جانبه دانش اموزان ­­­__ شاگردان باید عملا بفهمندكه در روش علمی اثبات هر موضوع احتیاج به دلیل و رد ان محتاج مثال نقض می باشد و معلم را اسوه كامل در بر خورد منطقی با نظرات وپرسشهای علمی مختلف بیابند.علاوه بر آن معلم باید بتواند به پرسشهای دانش اموزان پاشخهای قانع كننده بدهد.

مثال :برای انكه حكم به راستی یا نادرستی گزاره(( تمام اعداد اول فردند)) كنیم با یك مثال نقض نادرستی ان اشكار می شود و مثال نقض منحصر به فرد در این مورد آنست كه عدد 2 عدد اول است ولی فرد نیست و برای اثبات درستی یك حكم باید اثبات كرد كه ان حكم همواره در كلیه موارد صادق است مثلا :(در تمام مثلثهای قائم الزاویه مجموع مربعات اضلاع برابر مربع وتر میباشد واین مطلب در مورد تمام مثلثهایی كه یك زاویه قائمه دارند با حجت و استدلال قابل اثبات است .در مجموع نتیجه انكه اگر حكمی در مواردی چند صادق بود نمی توان نتیجه به درستی ان در تمام موارد گرفت .لذا اگر چه برای رد مطلبی تنها یك مثال نقض كافی است ولی برای اثبات درستی مطلب اوردن هزاران مثال نیز كافی نیست و اثبات درستی محتاج برهان منطقی می باشد .

5. ایجاد تحرك وشورواشتیاق بین دانش اموزان و جلب علاقه شدید انها به درس __ www.zibaweb.com

این كار ابتدا با یك طرح درس عالی واجرای موفق ان شروع میشود و انگاه با مطرح نمودن كاربردهای درس عجایب مربوط به درس ( بعضی از درسها دارای مطالب قابل توجه وعجیبی هستند كه بیان انها میتواند موجب بر انگیخته شدن حس كنجكاوی و شگفت زدگی و جلب علاقه دانش اموزان به درس بشود )مطرح نمودن پرسشهای قابل توجه ودر اخربا دادن تحقیقات در موضوعات مختلف وارائه كنفرانسها و مقالاتی توسط دانش اموزان

ادامه می یابد .(البته باید توجه داشت كه در كلاس وقت زیادی به كنفرانس وسئوال وجواب و غیره نگذرد باید از اتلاف وقت به هر صورتی جدا جلوگیری نمود ضمنا تكثیر بعضی از مقالات خوب برای تمامی دانش اموزان (با درج نام تهیه كننده ان ) كار بسیار مفیدی است.

6.وادار كردن دانش اموزا ن به تفكر __ گاهی اوقات پاسخ ندادن به بعضی از سئوالات و بیان پاسخ به نحوی بسیار دقیق می تواند موجب افزایش دقت دانش اموزان و ترغیب انان به تفكر و مداقه بیشتر در درس گردد و بدین ترتیب قوه ابتكار را در انان تقویت نماید .

7.كنترل تكالیف ___ در اثر كنترل دقیق تكالیف معلم از میزان علاقه مندی به درس دقت وسلیقه در انجام كارها و حتی روحیات دانش اموز شناخت بسیار خوبی پیدا میكند .  علاوه بر ان كنترل تكالیف موجب قوام یافتن كار تدریس و فهمیدن این مطلب می شود كه ایا مطالب درس برای دانش اموزان خوب جا افتاده است یا نهْ  همچنین موجب میشد دانش اموزان تكالیف را با دقت بیشتری انجام دهند . كلا كنترل تكالیف به سه طریق انجام میگیرد:

...الف) كنترل اینكه همه دانش اموزان در كلاس دفترشان را اورده باشند __این كار در تمامی جلسات درس باید انجام شود و البته چون در حین قدم زدن معلم در كلاس وانجام شدن كارهای عادی كلاس (مانند دادن درس ویا حل تمرین ویا پرسش از دانش اموزان )انجام میشود لذا وقت خاصی صرف ان نمی شود .

...ب) كنترل دقیق تكلیف جلسه گذشته __این كار هر چند جلسه یك بار و بیشتر در مواقعی كه تكالیف مهمتری به شاگردان میدهیم انجام می پذیرد .در این روش معلم تكالیف جلسه گذشته تمامی دانش اموزان را در سر كلاس ملاحظه میكند .البته معلم معمولا فقط یكی از سئوالات ویا تمرین ها را كه از بقیه مهمتر است بعنوان شاخص در نظر میگیرد و جواب انرا كنترل می نماید .انگاه بدون اینكه شاگردان بدانند كه او فقط همان یك سئوال را خوانده است نظر خود را راجع به كل تكلیف بیان میكند .یك نكته مهم ودر ظاهر بی اهمیت در هنگام دیدن تكالیف  به این روش جلوگیری از شلوغ شدن كلاس است .راه علاج این موضوع این است كه ابتدا برای این زما ن بیكاری شاگردان كاری را در نظر بگیریم مثلا چند تمرین متناسب با زمان دیدن تكلیف روی تخته بنویسیم وشاگردان شروع به حل ان بنمایند یا چند صفحه از متن درس را مشخص كنیم كه انرا بخوانند و همیشه این احتمال وجود داشته باشد كه بعد از دیدن تكالیف از ان چند صفحه پرسش كلاسی به عمل اید .یا كارهای دیگری كه هر معلم ممكن است در نظر بگیرد .

...ج) كنترل كلی دفتر هر یك از دانش اموزا ن از نظر نظم زیبایی و صحیح بودن پاسخها ---- هر چند وقت یكبار باید دفتر های عده ای از شاگردان را جمع اوری كرد و در خارج از كلاس انهارا ملاحظه نمود .هدف اصلی در این نوع كنترل این است كه معلم ببیند ایا پاسخهای پرسشها و تمرینات مهم كه در كلاس قبلا تصحیح شده اند در دفترهای شاگردان نیز تصحیح و تكمیل شده اند یا نه   واین كار بسیار مهم است  چرا كه دانش اموزان برای درس خواندن احتیاج به یك منبع مطالعه كامل و صحیح دارند واین منبع چیزی جز دفتر انها نیست .معلم باید در ابتدای سال بر روی این مطلب بسیار مهم یعنی تصحیح و تكمیل دفتر در كلاس بسیار تا كید كند .پس از كنترل دفتر بی مناسبت نیست كه با نوشتن یكی دو جمله در دفتر هر دانش اموز وضعیت كلی دفتر را برای او تشریح كنیم .این جملات بدیل این كه به طور كتبی در دفتر نوشته می شوند لازمست كه هرگز توهین امیز و...نباشند و چنانچه تذكر شدید اللحنی لازمست میتوان به صورت شفاهی دانش اموز را خواست وبا او صحبت نمود .

پس از كنترل دفاتر (به هر كدام از طریق كه ذكر شد)باید بع نوعی ارزشیابی همراه با تشویق ویا مواخذه انجام شود تا كنترل ((نمود ))پیدا كند .البته روشهای هر معلمی در این موارد اختصاص به خودش دارد امایكیاز روشهای تجربه شده در مورد دانش اموزانی كه دفتر همراه ندارند یا تكلیف خود راننوشته اند ویا به هر نحوه دیگری در كارشان نقضی مشاهده میشود شیوه سئوالات جبرانی است بدین ترتیب كه معلم از دانش اموز می خواهد كه تعداد معینی سئوالات ویا تمرینات ازیك قسمت مشخص درس طرح كند وانگاه پاسخ انها را بنویسد وبه معلم بدهد .از مزایایاین روش این است كه از معلم وقت زیادی نمی گیرد ودر عین حال برای دانش اموزان بسیار مفید است در ضمن جنبه بیكاری ندارد و شخصیت انها را هم خرد نمی كند . برای اینكه سطح سئوالات جبرانی پایین نباشد معلم می تواند پس از مطالعه سئوالات تعیین كند كه مثلا سه تای انها خوبست ویكی دو تایش خوب نیست وباید دو سئوال دیگر طرح كنی وبیاوری .یك نكته قابل ذكر این است كه حتما باید اسامی شاگردانی را كه باید سئوال جبرانی بدهند وتعداد سئوالات تعیین شده انها را در لیست یاد داشت نمود كه بعدا فراموش نشود!

8__ وضع نكردن مقررات دست وپاگیر تا جایی كه به اساس تدریس و تفهیم درس لطمه نمیزند ______ مانند سئوال نكردن در میان درس (یعنی اینكه به شاگردان تكلیف كنیم كه هیچ كس حق پرسش میان درس را ندارد ) چگونه تكلیف نوشتن ، چگونه تزیین نمودن دفتر ، چگونه یادداشت برداشتن در سر كلاس  ، چند برگ بودن دفتر واز همه مهمتر تحمیل نمودن جملات راه حلها و مثالهای كلیشه ای واز پیش تعین شده به دانش اموزان كه هر نوع اوری وابتكار را از بین میبرد .(البته مقررات ذكر شده در فوق كلی نیست ودر هر درس نظر خود معلمین نافذ میباشد )

 

9—پرسشهای كلاسی --- پرسشهای عمومی كلاسی كه از مطالب درسی جلسه قبل ویا حداكثر دو جلسه قبل گرفته میشوند در اموزش درس به شاگردان واشنا نمودن انها با نوع سئوالات امتحانی بسیار موثر است واضطراب انها از امتحان را نیز كاهش میدهد .

در اینجا فقط به ذكر چند نكته در مورد پرسشهای كلاسی بسنده میكنیم :

الف ) بهتر است زمان پرسش كوتاه باشد .

ب) شاگردان از قبل خبر داشته باشند كه پرسش كلاسی دارند  

ج) یا اسان باشد یا متوسط (هر گز سخت نباشد )

د) بیشتر پرسشها از مطالبی باشد كه مرتبط باكتاب است .

ة ) حجم درسی كه پرسش از ان به عمل می اید كم باشد

و) تعداد سئوالات هر پرسش كم وتعداد كلی پرسشهای كلاسی زیاد باشد .

ز) پرسش حتما در ابتدای ساعت درس بعمل اید (تا اضطراب ناشی از ان تمام شود. 

ح) اگر ممکن است پاسخ های غلطتوسط خود دانش اموزان تصحیح(منظور پاسخ درست دادهشود تا حواس همه جمع شود)

ط) حتما به نحوی درنمرات اصلی تا ثیر داده شود (لاز م است كه از این مطلب دانش اموزان مطلع باشند )

10___امتحانات رسمی ___امتحان برای تعیین میزان كوشش دانش اموزان و همچنین برای تعیین میزا ن موفقیت معلم در تفهیم مطالب درسی برگزارمی  شود .یك امتحان خوب میتواند مقدار بسیار زیادی از بار اموزش را نیز به دوش بكشد .

در نظر گرفتن نكات زیر در امتحانات بسیار موثر خواهد بود :

الف) مدت زمانی را كه معلم میخواهد برای رفع اشكال پس از امتحان اختصاص دهد بهتر است صرف طراحی یك امتحان دقیق وبی اشكال كند

ب) سئو الات روشن و واضح باش دوابهامی نداشته باشد  یعنی دانش اموز دقیقا بداند كه از او چه خواسته ایم تا دچار سر درگمی و اضطراب در جلسه امتحان نشود .

ج) توزیع سئوالات بین تمامی قسمتهای درس متعادل باشد واز قسمتهای مهم سئوالات بیشتری بیاید . در ضمن حجم درسی كه از ان امتحان میگیریم كاملا برای شاگردان روشن باشد .

 د) از سئوالات خود دانش اموزان نیز در امتحان با ذكر نام انها استفاده شود(از سئو الات جبرانی ویا سئوالات جالبی كه سر كلاس مطرح می شوند )

ح) تعدادسئوالات امتحان كم وبارم هر یك زیاد نباشد .

و) سئوالات به ترتیب از ساده به سخت نوشته شوند تا شاگردان روحیه خود را نبازند .

ز) تعداد سئوالات متناسب با وقت باشد .امتحان نه كوتاه برگزار شود و نه خیلی طولانی .

 خ) حضور معلم در سر جلسه امتحان موجب دلگرمی دانش اموزان و گاهی اوقات موجب جلوگیری از اشتباه در فهم بعضی از سئوالات ویا اشكالات احتمالی ورقه می شود .

ط) تصحیح دقیق وسریع ورقه ها در نتیجه كار معلم بسیار موثر است وباید ورقه ها طوری تصحیح شوند كه شاگردان حق اشكال گرفتن به ورقه را نداشته باشند چون این كار مضرات زیادی دارد .ضمنا بهتر است كه معلم ورقه ها را شخصا تصحیح نماید چون در این صورت شناخت بسیار خوبی از سطح علمی دانش اموزا ن و نوانا ییهای فردی انها به دست خواهد اورد .مثلا میزان دقت  توانایی در جمله سازی و رساندن مطالب  میزان هوش واستعداد وابتكار و كلا نقاط ضعف وقوت تك تك دانش اموزان برای معلم روشن خواهد شد .

ی) باید امتحانات متوالی طوری طراحی شوند كه شاگردان همیشه بین حالت خوف ورجائ باقی بمانند .این كار با گرفتن امتحانهای بسیار ساده و مشكل ومتناوب امكان پذیر است .البته پرسشهای كلاسی هم میتوانند در این زمینه كمك شایانی بنمایند .

ك) بعضی از عوارض طرح بد سئوالات ویا بد تصحیح شدن اوراق امتحانی به طور خلا صه از این قرار است :  شلوغی بعدی كلاسها  اعتراض وتجری شاگردان اتلاف وقت برای پاسخگویی  به اشكالات سلب اعتماد شاگردان از معلم وبد بینی انها نسبت به او بدبینی و احساس تنفر نسبت به درس احساس حق به جانب بودن وتضییع حق و از همه ممهمتر خرابی امتحان كه عمومی شد حرمت نمره كم از بین میرود . بعد از امتحان و تصحیح اوراق بایستی بررسی دقیق انجام شود وثمره كار مشخص گردد .مثلا چنانچه در قسمتهایی از درس بیشتر دانش اموزان ضعیف هستند ان قسمت دوباره تكرار شود . در ضمن باید توجه داشت كه نمه های امتحانی همان طور كه نمایش دهنده چگونگی كاردانش اموزان است نشان دهنده كیفیت كار معلمین نیز می باشد




موضوعات مرتبط: علوم تربیتی , علوم تربیتی خوی ,
برچسب‌ها: 10 اصل برای معلمان در کلاس , پرسش های کلاسی , معلمان , علوم تربیتی , دانش آموزان , اصول تدریس , معلم و شغل معلمی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
livejasmin credit generator mac جمعه 1396/12/4 09:02
من دوست داشتم همانطور که شما در اینجا دریافت خواهید کرد.
طرح جذاب است، مطالب نویسنده شما شیک است.

با این وجود، شما فرماندهی را بر آن غلبه می کنید
شما مایل به ارائه موارد زیر هستید. ناخودآگاه، بدون شک، از همان ابتدا بیشتر از قبل به وجود آمده است
دقیقا همان تقریبا اغلب در داخل مورد شما شما سپر این افزایش است.
inside thought bubbles hack شنبه 1396/11/28 20:53
آیا می توانم به راحتی بگوییم که راحتی کشف فردی که چه کسی است
واقعا می فهمند که چه چیزی در اینترنت بحث می کنند.
شما در واقع می دانید که چگونه یک مشکل را برای نور و ایجاد کنید
مهم است مردم بیشتر باید به این موضوع نگاه کنند و این موضوع را درک کنند.
من نمی توانم باور کنم که از آن زمان محبوب تر نیستم
شما قطعا این هدیه را دارید
cam4 token adder hack generator tool جمعه 1396/11/27 17:51
ضرب و شتم عالی من می خواهم تا زمانی که شما اصلاح کنید، شاگردی کنید
سایت، چگونه می توانم برای یک وب سایت وبلاگ بسازم؟ حساب
به من یک قرارداد قابل قبول کمک کرد. من کمی بوده ام
آشنا از این پخش شما ارائه ایده واضح روشن است
gemas gratis clash royale دوشنبه 1396/11/16 23:39
پاسخ خوبی در برابر این پرس و جو با استدلال جامد و توصیف
همه چیز در مورد آن.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین مطالب